Etter et prektig tiår og to år med pandemi har no makeup-makeup blitt erstattet med hedonistisk eyeliner.
Med halvannen måned av 2022 tilbakelagt sitter jeg igjen med følgende følelse: den eneste sminken som eksisterer er eyeliner.
Det er som om den siste tidens fargerike tiktok-wings, smokey eyes og koko-liner har kuliminert i en eneste stor, kullsort stripe.
Det tydeligste symptomet kom med Julia Fox, som marsjerte rundt i Paris under couture-uka med Kanye West som langt fra det mest oppsiktsvekkende tilbehøret. Fellesnevneren i ukas ulike antrekk var black swan-esque, sortmalte øyne signert Pat McGrath.
Er det undertrykt hedonisme som endelig bobler til overflaten? Det visuelle uttrykket for at vi alle kollektivt holder på å miste det?
Tid for kaos
«Welcome to the new, deranged era of celebrity», erklærer en Dazed-artikkel fra januar illustrert med Fox og Kanye som poserer sammen med Madonna, Floyd Mayweather og Antonio Brown. Bildet liksom skriker you can’t sit with us!!!, og i saken argumenterer Emma Garland for at den siste tidens kjendispar (også inkludert Megan Fox og Machine Gun Kelly) varsler at tiden for gjenkjenbarhet og nervøs korrekthet i kjendiskulturen er over. «There is a fresh wind of chaos and unpredictability afoot», skriver hun.
Behovet for eyeliner er kanskje direkte proporsjonalt med behovet for å ruske opp i tilværelsen. Hele 10-tallet var ekstremt prektig: kjendiser skulle være vanlige mennesker, sminke skulle være usynlig, og alle dyrket en grotesk fetish for alt som er «naturlig». Gjett hva som også er natulig? Pandemi! Legg til lett depresjon, kjendis-fatigue og en stadig voksende følelse av at ingenting er ekte kombinert med en helt ekte trussel om død (husker dere da Lars Norén døde av covid), og du får … Indie sleaze revival? Og en popkultur som er samlet om at det er på høy tid å bytte ut no makeup-makeup med det motsatte.
– Sminketrender henger veldig sammen med moten, og nå som 60-tallet og psykedelisk mote, samt tidlig 2000-tallets glitter og ravetendenser er i vinden, vil det være naturlig å se mye øyesminke og eyeliner. I tillegg har to år med munnbind naturligvis satt øynene i fokus, sier Marthe Hesvik Norheim, makeup-artist og sosiale medier-ansvarlig i Gimle Parfymeri.
Hun trekker frem Euphorias makeup-artist Doniella Davy som en av dem som har skyld i at både kreative eyelinere og fargerik neon-makeup er overalt om dagen.
– Mange har også fått øynene opp for å eksperimentere med stener, farger og glitter, ikke bare den tradisjonelle svarte, sier hun.
Levende sminke
Har man frekventert mer eller mindre lovlige fester i Oslo i løpet av pandemien har man antakeligvis sett dem: flokker av 20-åringer med grafisk øyensminke som tar over øvre del av ansiktet. Sannsynligvis er det Elise Ommundsen Granli aka Gloop makeup som står bak looken.
– Noen ganger slipper jeg ut frustrasjon over å egentlig ikke orke å sminke noen den kvelden, ut på ansiktet til vennene mine. Da ender det som oftest opp med noe ganske grafisk og intenst. Gjerne noe som man kan la bli ødelagt utover kvelden.
Gloop begynte som en Instagram-konto, og har nå begynt å selge hjemmelaget sminke med fargesterke pigmenter og slim-lignende konsistenser. Selv beskriver Elise sminken som «levende»: når man legger den på huden forandrer den seg med kroppstemperaturen, og vil utover dagen utvikle seg til å bli noe helt unikt.
– Man fjerner problemet med at sminken ikke sitter godt ved å la det være meningen at den ikke skal sitte fast på ett sted, forklarer hun.
Også på catwalken går det i grafisk, kreativ og fargesterk øyesminke, ifølge Sara Schultz Pedersen, makeup-artist representert av Pudder.
– Det er nok mange som sitter inne med mye følelser de vil gi uttrykk for etter 2 år med pandemi, så å gå all inn på øyesminken er godt mulig et resultat av det, sier hun.
Bare litt sinna
En som utvilsomt går all in er fotograf og kunstner Vilde Rolfsen. Hun står bak en look jeg selv (inni meg) har døpt «Lana del Rave»: tykk eyeliner påført med selvtillit i dårlig belysning, kun under øyet, ikke over. Perfekt hvis man «har tunge øyelokk og har gitt opp å få til wing», som Vilde forklarer i en dm. Egentlig har hun knapt brukt sminke de siste ti årene.
– Da jeg startet å sminke meg litt igjen ville jeg gjøre det på en måte som syntes, litt sånn «jeg bruker ikke sminke for å skjule noe, men fordi det er gøy og jeg leker meg med det».
Hun er mer opptatt av å understreke mørke ringer enn å forsøke å skjule dem.
– Det jeg prøver å si er kanskje at jeg syntes det er litt stygg-fint. Og at jeg er keen på å se litt sinna ut om dagen.
Det er kanskje ikke mer komplisert enn som så. Jeg ser for meg Julia Fox sitte på et eller annet luksushotell i Paris mens Ye er ute og sourcer designerklær til henne. Kanskje tenker hun som forfatter Leopoldine Core, slik hun i boka Women in Clothes beskriver følelsen av å være ung og ville avvise forventningene til kvinner, samtidig som man vil at visse menn skal ville ligge med deg:
«I wore a lot of eyeliner and hoped to be ravaged.»
Påføringstips fra ekspertene
- Tegn opp formen først med en kajal eller eyeliner som ikke er vannfast, for mulighet til å skissere og flytte på den til du er fornøyd. Gå deretter over med en flytende, krem eller gel for å «sette» formen, og rydd opp kantene til slutt.
- Ha alltid micellært vann og q-tips for hånden. Mujis spisse q-tips er best.
- Hvis du ønsker farget liner men ikke finner det, så funker ofte blandingen av øyenskygge + setting spray superbra.
- Bruk (ikke for kraftig) teip som hjelpemiddel for ekstra skarpe kanter.
- Bruk gjerne concealer for å perfeksjonere utrykket.
- Smink øynene først og resten av huden til slutt.