Bak smykkemerket Diawéne står søstrene Haddy og Aissatou Ceesay. De lager enkle, håndlagde smykker med distinkte detaljer, inspirert av sin egen oppvekst, foreldrenes opphav og studietiden i New York.
– Foreldrene våre flyttet fra Senegal og Gambia, der det er vanlig å pynte seg med smykker fra man er ung. Denne tradisjonen har foreldrene våre overført videre til oss, forteller Haddy Ceesay.
Fra de var små pyntet foreldrene dem med smykker fra hjemlandene. Først da Haddy studerte i New York, og ble eksponert for byens enorme miks av kulturer, forsto de kvaliteten ved det de hadde vokst opp med. En idé vokste frem. I begynnelsen av 2019 lanserte søstrene Diawéne, som kombinerer skandinavisk minimalisme med vestafrikansk håndverk og detaljer.
– Vi ønsker at merket skal reflektere oss, og vise at det er mulig å være flere ting. Vi er både skandinaviske og vestafrikanske. Prosessene de bruker i Senegal, der vi produserer smykkene, er noe som har blitt lært bort i generasjoner. Smykkene er laget for hånd, og de bruker rene og gode materialer som gjør at man bruker penger på smykker som du vet du kommer til å ha i lang lang tid. Ved å trekke inn skandinavisk design får man både det minimalistiske, men også trekk som er typisk for senegalesisk smykkedesign.
Tidløst håndverk
Alle Diawénes smykker produseres i Senegal, av en liten gullsmedbedrift som har vært i samme familie i generasjoner.
– Et godt smykke for oss er et smykke med tidløst design og materialer som gjør at det kan vare i årevis. Gjerne så lenge at det kan gå i arv, sier Haddy.
I sortimentet finnes blant annet enkle sølvlenker, stilrene hoops og signet-aktige ringer. Selv liker søstrene å bruke smykkene lagvis.
– Vi elsker å kombinere flere smykker på en gang, og du vil ofte se oss begge to med flere kjeder rundt halsen og flere ringer på fingrene. Vi har også 4+ hull i ørene, som gjør at vi kan leke oss litt med øredobber også. Vi vil at smykkene våre skal være noe man føler man kan adde til hvilket som helst antrekk, og at det skal være noe du kan bruke både til hverdag og fest.
Vi gi tilbake
Sosiale medier har gjort det enklere for små bedrifter å nå ut til kundene sine. Mens nettbutikken deres er under oppdatering, selger Diawéne produktene direkte gjennom Instagram og Facebook.
– Vi elsker funksjonene både på Facebook og på Instagram, og bruker dem flittig. Det er flere som trykker seg direkte inn på produkter fra Instagram. Bedriften vår er mer eller mindre kun tilstedeværende på Internett, så det er viktig for oss å benytte oss av alle mulighetene som ligger der. Visuell kommunikasjon er utrolig viktig i disse sosiale medier-tider, og vi bruker mye bilder, direkte linker til produkter og historiefortelling for at man skal få en følelse av hva merket handler om og hvem vi er, forklarer de.
De er opptatt av å gi tilbake gjennom bedriften sin, være oppmerksomme på hva som skjer i samfunnet. 10 % av overskuddet fra Diawéne doneres til veldedighet med fokus på utdanning og entreprenørskap.
– Vi mener at det er bedre å hjelpe mennesker med på en måte som er bærekraftig for dem, slik at de også kan komme i en posisjon der de kan hjelpe andre, for eksempel ved å gi arbeid. Når vi arbeider med gullsmeder fra Senegal gjør det at deres virksomheter vokser, så de igjen kan hjelpe andre når de kommer i posisjon til det. Slik ruller ballen videre.
Nå jobber søstrene med lansering av en helt ny kolleksjon og nettside. Så står verden for tur.
– Vi tror mulighetene er uendelige, og vi håper at Diawéne kan være med på å gjøre positive ringvirkninger i samfunnet.