Jeg kvapp til da Exuviance denne uka lanserte et nytt, mer forbrukerorientert design, med tilhørende nye produktnavn. Med både to og tre favoritter fra merket i badeskapet ble jeg litt redd: Er nye Radiance Serum nøyaktig det samme som Vespera Bionic Serum, som det erstatter? Og hvor har det blitt av favorittsolkremen min?
«Exuviance har nå to serier, én for salong og én for butikk, for å nå en bredere kundegruppe med produkter som er tillpasset till rett kanal,» forklarer Katarina Mesán, markedssjef for Exuviance i Norden.
Opprinnelig var Exuviance et merke man kun fikk kjøpt gjennom sertifiserte hudpleiesalonger, men de siste årene har den høye etterspørselen fått flere nettbutikker til å kjempe seg til å få selge produktene. Nå er det tydeligvis offisielt: Exuviance er ikke lenger kun et salongmerke.
Nye navn, samme innhold
Mens salongproduktene fremdeles er kliniske, hvite og turkise, går Exuviance-produkter som selges gjennom nettbutikker nå i sobre jordtoner og et hint av metallisk glød.
Redesignet kommer dessuten med en smule forvirrende endringer av produktnavn. Blant annet har mine favoritter SkinRise Bionic Tonic blitt SkinRise Morning Glow, Vespera Bionic Serum heter nå Radiance Serum, og Sheer Daily Protector SPF 50 blir Skin Caring BB Fluid SPF 50. Jeg må si meg enig i at BB fluid er et bedre navn på en solkrem som helt riktig inneholder de utjevende pigmentene vi forbinder med BB-kremer, men frykten for at Exuviance har blitt fristet til omformulere produktene har vært til stede.
«En del produkter får nytt, mer forbrukervennlig navn, men innholdet er helt likt,» beroliger Katarina Mesán.
Unike produkter i hver serie
Skrekken hogg derimot til igjen etter en kikk på lista over produkter som nå tas ut av sortimentet; er solkremen Sheer Refining Fluid SPF 35 ikke lenger å få kjøpt? Retexturing Treatment? Night Renewal Hydragel?
«Salongserien vil ha noen produkter som er helt unike, og butikkserien vil ha andre produkter som er unike. Fra butikkserien kan du for eksempel prøve Age Less Everyday (med PHA) som en erstattning for Sheer Refining Fluid, med en SPF oppå,» tipser Mesán.
Blant produktene som er unike for butikkserien trekker hun blant annet frem Performance Peel AP 25, en effektiv hjemmepeel med 25% AHA som kan brukes rundt én gang i uka, og Citrafirm Face Oil, en olje med den aktive ingrediensen citrafill. Citrafill er et derivat av sitronsyre, og skal stimulere kollagenproduksjonen.
Og hun forsikrer at alle de gamle favorittene mine fremdeles finnes i salongsortimentet og på exuviance.no. Nå er de bare litt vanskeligere å få tak i.