Etter drapet på George Floyd og de påfølgende protestene har rasismen mot svarte blitt umulig å ignorere (og satans bra er det). Å fortsette å skrive om ansiktsmasker som om ingenting har skjedd føles uggent.
Det er mye vi kan gjøre for å motvirke strukturell urettferdighet. Å vise hvor vi står gjennom en Instagram-post er en ting, å signere, donere og protestere enda mer effektivt. Men det viktigste er at vi er våkne, hører etter og lærer, at vi fortsetter å si fra, ta stilling, sette spørsmålstegn ved verden rundt oss. Hver dag. At vi tar aktive valg, for eksempel om hvor vi legger igjen pengene våre. Å støtte bedrifter som drives av svarte er ikke bare en ypperlig måte å vise at man ønsker bedre representasjon i skjønnhetsbransjen, det gir også harde cash i lomma til marginaliserte.
Vi har valgt ut seks sterke skjønnhetsmerker som fortjener pengene dine. Takk til Chioma Anugweje og Sara Abraham for gode tips.
Briogeo
Briogeo lager hårprodukter med rene ingredienser og flere skjønnhetspriser på nakken. Merket ble startet av Nancy Twine, som vokste opp i West Virginia der hun lage hjemmelagde hårprodukter med bestemoren sin. Som voksen flyttet hun til New York og grunnla Briogeo. Merket inntok det norske markedet for ett år eller to siden, og har allerede fått godt fotfeste. Blant stjerneproduktene finner vi Scalp Revival, en eksfolierende sjampo med kull, og Be Gentle, Be Kind, en hårvaskduo med aloe vera som bringer fukt og glans tilbake til tørre lokker.
Epi.logic
Helt ferske Epi.logic ble startet av Chaneve Jeanniton, som er utdannet lege og plastikkirurg og driver klinikken Brooklyn Face & Eye. Med produkter som føles moderne på den enkle men effektive måten har de allerede blitt favoritter hos mange. Epi.logic spesialiserer seg på aktive produkter med konsentrerte, vitenskapelig testede formulaer. De har blant annet et sjukt serum som kombinerer retinol med AHA for å speede opp cellefornyelsen og bekjempe smårynker mens du sover.
Maréna Beauté
Svenske Maréna Beauté spesialiserer seg på sminke for mørkere hudtoner, og ble startet av den svensk-senegalesiske make up-artisten Diarry Maréna i 2015. Med ti års erfaring i lomma har hun utviklet et enkelt produktutvalg, med fokus på basisprodukter i nøytrale toner. Marénas foundation, pudder og rouge er laget for å matche dypere hudtoner på kompleksitet og undertone. Selges fysisk hos Visage i Oslo.
Juvia’s Place
Juvia’s Place lager høypigmenterte produkter for øyne, lepper og ansikt, inspirert av tradisjonelle afrikanske kulturer – fødestedet til både menneskeheten og skjønnheten, som de skriver – kombinert med moderne produktformuleringer. De legger sin ære i å lage verdens mest pigmenterte produkter, og er spesielt kjent for palettene sine, som spenner fra matte og nøytrale The Warrior II til juvelglitrende The Afrique. Merket ble startet av Chichi Eburu for seks år siden, og har vokst på seg en millionskare av tilhengere (og en viss kontrovers). Selges eksklusivt på deres egen nettside.
Bolden
Effektive, men skånsomme hudpleieprodukter til overkommelige priser. Bolden ble startet av søstrene Chinelo Chidozie og Ndidi Obidoa, og tilbyr i dag en full serie produkter for ansiktet. Blant stjerneproduktene finner vi en fuktgivende solkrem med c-vitamin (som både forhindrer og reparerer solskader), som garanterer å ikke legge igjen ett hvitt skjær etter seg.
The Lip Bar
Hvis du stadig er på jakt etter neste leppefarge er The Lip Bar stedet for deg. I tillegg til matte og glossy lipglosser og leppestifter, lager de kvalitetssminke for resten av ansiktet, alt vegansk, pigmentert og enkelt å påføre. Melissa Butler begynte å lage leppestift på kjøkkenet sitt i 2012 fordi hun var lei av at ingen skjønnhetsmerker leverte kvalitet på en inkluderende måte. Nå selges de på Target over hele USA, og i fjor åpnet de sin egen butikk i Detroit. Her i landet kan de kjøpes via nettsiden deres.
Vil du gjøre mer?
- Signer Amnestys aksjon for rettferdighet for George Floyd.
- Doner til Black Lives Matter og Color of Change.
- Delta på demonstrasjon fredag 5. juni i Oslo eller Bergen.